(Kresztyankó Annamária doktori kutatása)
A kutatás cigány gyermekek és kamaszok nyelvi szocializációját vizsgálja a nyelvi különbségek társas kialakításának, valamint e különbségek családi és iskolai kontextusban történő fenntartásának középpontba állításával. Mivel a terepmunka során – az etnográfiai hagyományhoz illeszkedve a közösségek belső megnevezéseit használva – a gyerek–felnőtt és a fiú–lány kategóriák mellett a magyar–cigány szerepoppozíció jelent meg leggyakrabban, ezen identitáskonstrukciók mentén vizsgálom a különbségtételeket. A kutatás egyik módszere a résztvevői megfigyelés, melynek során a gyermekek mindennapi gyakorlatait mind családi, mind iskolai színtereken figyelemmel kísértem. A szociokulturális nyelvi portré módszertanának kialakításával pedig a résztvevők identitáskonstrukcióinak és nemi szerepideológiáinak részletesebb feltárására is lehetőség nyílt.